Ca Yak sau ca Noe

3b81e69f5aef386ec5c81c3102b5cd1c

In anul 1942, caiacul intra in panoplia zeului Marte, in cadrul unei operatiuni britanice.

Conceputa de maiorul “Blondie” Hasler, Operatiunea “Frankton” a implicat sase caiace model Cockle Mark II, infiltrate cu ajutorul unui submarin si 13 infanteristi marini din cadrul Royal Marines Boom Patrol Detachmen, o mica unitate de forte speciale destinata raidurilor pe apa.

operation-frankton-canoe

cockleshell_heroes_3

oper_frankton_cockle

Distanta de 97 km pana la obiectiv a fost acoperita in patru nopti.

Sase nave comerciale au fost scufundate cu ajutorul minelor in portul Bordeaux, insa doar doi militari au reusit sa se intoarca la baza, dupa un lung periplu prin Franta, Spania si Gibraltar.

Britanicii au intrebuintat caiace Hoehn MKIII folboats (numite de anglo-saxoni… canoes) si in Pacific, in cadrul operatiunilor Jaywick si Rimau, executate de catre Z Special Unit.

In prima operatiune cei sase militari au scufundat in rada portului Singapore cu ajutorul minelor sapte nave comerciale japoneze, dupa o infiltrare de 50 km.

A doua misiune a evoluat intr-o directie negativa, cei 23 de millitari fiind ucisi sau luati prizonieri de catre japonezi, cu pretul a trei nave scufundate in acelasi port Singapore.

343433

v0_master

aus

folbot

Insularii sunt si astazi unii dintre cei mai entuziasti si knowledgeable utilizatori de caiace militare, atat in SAS boat troops cat si in SBS. De altfel in timpul razboiului din Falkland ambele unitati au executat misiuni de cercetare in care infiltrarea s-a realizat cu caiacul.

sbs-canoe-hr

p1000534s

sbs-01

La fel ca verii lor europeni, americanii folosesc caiacul inca din al Doilea Razboi Mondial (OSS).

img_5653

size0-army-mil-89801-2010-10-28-101058

622a750a2ccdc6fa4f6b587e3935f0e3

seal

Alte unitati de forte speciale care au in dotare acest mijloc sunt in:

Australia:

Canada:

kayak-canada-b-500-6

Franta (inclusiv la scafandrii de lupta ai unitatilor de geniu):

abfaf37f03904a16a11effcc4bc32ecf

fr-genie

14dd08fe8c06192241df61c50ad6174c

dscf2886

b3b492c271

Italia:

explo79

Germania:

e8nfq23

kampfschwimmer_420

Belgia:

dgxeote

Olanda:

c092d77fd4e1d19b5cf1eaa26254136b

Suedia:

2003060701b

Croatia:

5839904219038ac3d8bf286877d8367b

croat-sf2

Austria:

jgd

Brazilia:

brasil-grumec2

Argentina:

explo_canoa_3

Peru:

per

Chile:

a%c2%a5%c2%b7%c2%b9%c2%b1o-cruce-del-estrecho-27

Zimbabwe:

zim

Fortele speciale antidiversiune ale Fortelor Navale din Rusia au primit recent un tip mai aparte de caiac:

dsc02926red

dsc02912red

Militarii au in dotare inclusiv caiace gonflabile, insa majoritatea armatelor au optat pentru modele pliabile.

2010-268-211-sd_kayak-pneumatique_rdp13

d814ba154116e8433b69e2666888646f

E ca la Ikea:

03-ready-to-assembleresized

klepper_cutaway

Caiacul poate fi parasutat sau transportat cu elicopterul, cu submarinul si cu orice nava.

553704_3522337497114_1232377681_33467732_122884743_n

543291004

Chiar daca exista tehnici de mascare destul de complexe, misiunile se executa aproape exclusiv noaptea pentru ca odata descoperiti, militarii dintr-un caiac au putine sanse de a scapa dintr-un contact.

sf8

msob-canoe

Pentru a evita neajunsurile legate de posibilitatea de descoperire de catre inamic, britanicii au introdus in anii ’40 un caiac submersibil motorizat (“The Sleeping Beauty“).

diving_canoe

msc

z-fs

submersible_canoes_in_malta_med

Modele bazate pe acel submersibil sunt produse si in ziua de azi, de catre firma olandeza Ortega.

mk1c

ortega_submersibles_mk_1c_nh90_udt_2015_news

Acum exista si motoare electrice perfectionate care pot fi atasate:

5032_1_ultralight_403_2

Mda, poza asta am pus-o pentru blonda, nu pentru motor :).

torqeedo-travel-bag-set_amsterdam-9429-v02-low

Modelul care a fost zeci de ani standardul in acest domeniu este Klepper Aerius II (pe militareasca Mk 13), aparut in anul 1951.

Are o greutate de 29 kg, lungime 545 cm, latime 87 cm, sarcina utila 380 kg.

klepper_aerius_2_expedition_cotton_khaki_2

Fortele speciale din SUA au renuntat la sfarsitul anilor ’90 la acest model in favoarea Long Haul Commando Mk II (greutate 41 kg, lungime 518 cm, latime 91 cm, sarcina utila 408 kg).

mk2

Francezii folosesc Nautiraid Commando Mk VI (greutate 40 kg, lungime 540 cm, latime 90 cm, sarcina utila 350 kg).

commando-mk-vi

In Regatul Unit se prodeuce Wayland Mk II Formoza 550 Combat (greutate 45 kg, lungime 550 cm, latime 85 cm, sarcina utila 455 kg).

mk_ii_formoza_550_combat_400

V-am spus mai in amonte ca anglo-saxonii numesc caiacul… canoe. Diferentele dintre un caiac si o canoe sunt multe si nu sunt chiar marunte, incepand de la materialele din care sunt fabricate pana la “vasle” (padela, respectiv pagaie).

Si canoele au fost si sunt folosite de militari, insa pe o scara mai restransa.

a142421-v6

184f9428ac798180df983b544b61051d

Fortele speciale din Romania au in dotare caiace, cei de la SSOS pot actiona cu ele atat in Delta si zona lagunara, cat si pe mare.

Pare usor sa deprinzi tehnica de vaslire intr-un caiac, dar pentru a o stapani e necesara destula practica, mai ales la un caiac dublu, unde trebuie sincronizare.

Prima oara cand m-am urcat intr-un caiac (exista o tehnica chiar si pentru asta, pui padela paralel cu pamantul) am crezut ca e simplu, pana la urma caiac, canoe, whatever, tot barci sunt, si ma dadusem cu o gramada de barci, de lemn, de fibra de sticla, gonflabile, you name it.

Mi-am dat seama ca am o mica problema in momentul in care am inceput sa vaslesc si m-am invartit cateva secunde bune pe loc, in timp ce baietii de pe mal lesinau de ras, iar instructoarea – sa-i zicem Ildi, desi n-o cheama asa -, o blonda foarte dezinvolta cu un zambet misto, striga si imi arata ceva, dar nu intelegeam ce zice, pentru ca ma roteam ca girofarul.

Pana la urma am reusit sa ma opresc si sa ies pe portita micutului golfulet unde era si debarcaderul improvizat, iar dupa niste minute lungi am invatat sa inaintez cat de cat in linie dreapta.

Partea buna a fost ca dupa ce am revenit cu picioarele pe pamant (la propriu) am obtinut numarul de telefon al instructoarei, “pentru a-mi da sfaturi cum sa-mi imbunatatesc tehnica”, hehe.

Din punct de vedere tactic, un caiac are cateva avantaje fata de o barca pneumatica: e ceva mai rapid, mai silentios, mai manevrabil si mai comod. Puterea de foc si capacitatea (maxim doi luptatori) sunt insa inferioare.

In caz ca va intereseaza subiectul, mai multe info despre caiace gasiti pe hisutton.com si la noi pe forumul barcaholic.ro.

Daca aveti ocazia, merita sa incercati.

rqqorvm

4 comments

  1. enzo · January 9

    Asa am zis si eu: haw hard can it be?
    Daca te dai cu cayacu din prima pe un rau de munte nu e foarte funny. Dar nu a vrut sa ia nimeni kayacu gamflabil asa ca am zis ca ma urc eu “fir-ar sa fie!”.
    Foarte haios e cand te rastorni el si perzi vasla si nu o mai gasesti si faci pe broscoiul in apa rece si cand renunti si iei kayacu pe sus gasesti vasla lipita sub el.
    Nu stiu daca ai incercat kayac de competitie, eu unul nu am reusit sa stau pe el pe apa.

    Like

  2. tactiqthink · January 10

    N-am incercat, dar imi imaginez cum e, am vazut la schifuri.
    O sa tin minte sa ma feresc de kayacuri gonflabile 😀

    Like

    • enzo · January 10

      Pe lac sau alta apa mai lina cred ca e foarte fain, dar nu pe rauri de viteza.

      Like

  3. tactiqthink · January 10

    pe rauri cu viteza (Bistrita) m-am dat doar cu pluta de-aia old school 😀 si n-a fost chiar comod…

    Like

Leave a Reply

